BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

sponsor by

ads


p:P

Saturday, July 3, 2010

lalat oh lalat

ramai diantara kita menganggap lalat sebagai serangga yg menjijikkan btl...
tetapi tidak bgi para saintis...kerana pada tahun 2003 penemuan penawar bgi diabetis ialah lalat...tmbh lagi...lalat juga merupakan sejenis serangga yang boleh terbang. Lalat makan dengan memuntahkan air liurnya keluar dan menyerap kembali makanan yang separuh hadam masuk kedalam perutnya melalui belalainya.
Lalat merupakan sejenis serangga yang mampu menyebarkan penyakit, disebabkan cara permakanannya dan sifatnya yang sering terbang ketempat yang kotor seperti dalam tandas, tempat sampah dan sebagainya. Lalat adalah salah satu jenis serangga makhluk perosak yang paling mudah dijumpai.
Namun begitu jenis lalat buah dan bunga tidak di kategorikan sebagai pembawa penyakit. Walaupun semua lalat suka menghinggapi tempat yang kotor, tong sampah dsbnya, lalat askar hitam umpamanya hanya terbang dipersekitaran kompos untuk tujuan mengawan dan bertelur.
Terdapat pelbagai jenis lalat, antaranya adalah:-
Lalat rumah atau biasanya dikenali sebagai lalat sahaja.
Lalat hijau
Lalat tsetse Dari Kamus Dewan -(sétsi) = lalat ~ sj lalat drpd genus Glossina yg berasal dr Afrika, biasanya menghisap darah manusia dan binatang dan menyebarkan penyakit tidur.
Lalat bunga
Lalat buah
Lalat askar hitam lihat Wiki English ...Black Soldier Fly (Hermetia illucens) .......
bagi yg mengidap penyakit diabetis...eloklah jumpa doktor memasukkan lalat kedalam tempat yg sakit tu...klu lambat potong lagi lah jawabnyer.......

0 ulasan:

Blog Archive

..


sponsor by

p:p